سئو یکی از مهمترین و موثرترین راههایی است که برای جذب ترافیک به سایت خود، میتوانید انجام دهید. اما به دست آوردن جایگاه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به تنهایی با بهینهسازی محتوا و کلمات کلیدی انجام نمیشود. بهینهسازی فنی و یا بهتر بگوییم، سئو تکنیکال نیز برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج گوگل نیز حیاتی است. سئو تکنیکال به عنوان یک عضو مهم از انواع سئو، به معنای بهینهسازی تمام جنبههای فنی سایت است که به بهبود کارایی و قابلیت استفاده سایت، کمک میکند. سئو تکنیکال شامل عناصری از قبیل ساختار سایت، کدنویسی، بهینهسازی سرعت بارگیری صفحات و استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند schema.org میشود.
در این مقاله، به بررسی جزئیات مهم سئو تکنیکال میپردازیم و با تکنیکهایی که میتوانید برای بهینهسازی فنی سایت خود انجام دهید، آشنا خواهیم شد.
سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟
سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical SEO) به مجموعهای از فعالیتهای بهینه سازی وب سایت برای بهبود عملکرد آن در موتورهای جستجو اشاره دارد که مرتبط با جنبههای فنی وب سایت میباشد و به عنوان یکی از سه نوع سئو اصلی (سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال) شناخته میشود. در واقع، سئو تکنیکال به کلیه اقدامات فنی مرتبط با وب سایت شامل بررسی و بهبود معماری و نحوه ساختاردهی سایت، بهبود سرعت بارگذاری صفحات، اصلاح خطاهای سایت، نحوه تبادل اطلاعات با موتورهای جستجو و از این دست موارد اشاره دارد. هدف این فعالیت ها، بهبود قابلیت استفاده کاربران و موتورهای جستجو در وب سایت است. با بهبود سئو تکنیکال، احتمال نمایش سایت شما در نتایج موتورهای جستجو افزایش مییابد.
چرا سئو فنی اهمیت زیادی دارد؟
سئو فنی به عنوان یکی از عوامل مهم سئو، در بهبود رتبه و ترافیک وب سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر بسزایی دارد. در زیر به برخی از دلایل اهمیت سئو فنی پرداخته شده است:
قابلیت استفاده: سئو فنی قابلیت استفاده وب سایت شما را بهبود میدهد. برای مثال، اصلاح خطاهای موجود در سایت شما میتواند باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات و افزایش رضایت کاربران از تجربه کاربری در سایت شما شود.
قابلیت فهرستبندی: سئو فنی به موتورهای جستجو کمک میکند تا صفحات وب سایت شما را بهتر فهرستبندی کنند. اگر ساختار و نحوه ساخت صفحات وب سایت شما بهینه نباشد، احتمالاً موتورهای جستجو نتوانند محتوای مربوط به صفحات شما را به درستی شناسایی کنند.
افزایش سرعت: با انجام اقدامات مربوط به سئو فنی، سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما به طرز چشمگیری افزایش مییابد. موتورهای جستجو به صفحاتی با سرعت بالا اولویت بیشتری میدهند، بنابراین سرعت بارگذاری صفحات شما میتواند بر رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تأثیر بگذارد.
بهبود تجربه کاربری: سئو فنی به بهبود تجربه کاربری کمک میکند. برای مثال، نحوه ساختاردهی و نمایش محتوا در سایت شما میتواند تأثیر مستقیمی بر رضایت کاربران از تجربه کاربری با سایت شما داشته باشد.
سئو تکنیکال با سئو داخلی و خارجی چه تفاوتی دارد؟
سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی همگی به بهبود رتبه و ترافیک وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک میکنند، اما هرکدام در زمینههای مختلفی اعمال میشوند. در زیر تفاوتهای سئو تکنیکال با سئو داخلی و سئو خارجی را توضیح میدهیم:
سئو تکنیکال به بهبود عوامل فنی و تکنولوژیکی وب سایت شما که مانع از نمایش بهتر و سریعتر محتوای آن در موتورهای جستجو میشوند، میپردازد. همانطور که در بخشهای قبلی هم عرض شد، سئوی تکنیکال شامل بهینهسازی ساختار سایت، بالا بردن سرعت بارگذاری صفحات، استفاده از تگهای متا و اصلاح خطاهای رایج در وب سایت باشد.
سئو داخلی (On-Page SEO) به بهینهسازی محتوای وب سایت شما برای کلیدواژههای مورد نظر، افزایش کیفیت محتوا، بهینهسازی عنوان، توضیحات متا، استفاده از کلمات کلیدی مناسب در متنها، ایجاد لینک داخلی و بهینهسازی تصاویر و فایلهای صوتی و ویدیویی موجود در وب سایت میپردازد.
سئو خارجی (Off-Page SEO) نیز به بهبود عوامل خارج از وب سایت شما مانند بک لینکها یا لینکهای برگشتی (Backlinks)، به اشتراک گذاری محتوا و نام وب سایت در شبکههای اجتماعی و وبلاگها و رسانههای دیگر، جذب نظرات، تبلیغات و فعالیت در فضای آنلاین میپردازد.
برای رسیدن به موفقیت تضمینی، انجام صحیح و همزمان هر 3 اینها لازم است و نمیتوان صرفا به یکی از آنها بسنده کرد.
ویژگیهای یک وبسایتی که از لحاظ سئو تکنیکال بهینه شده است
سرعت سایت بالاتر خواهد بود
سایتی که از لحاظ سئو تکنیکال بهینه باشد، میتواند سرعت بارگذاری بالاتری داشته باشد. یکی از عوامل مهم در سرعت بارگذاری سایت، بهینه سازی فنی و ساختاری آن است. به طور مثال، سایتی که ساختار ساده و مفیدی دارد، سریعتر میتواند محتوای خود را به کاربران نشان دهد که این همان سرعت بالاتر در بارگذاری خواهد بود. در بخشهای بعدی به طور مفصل درباره نحوه افزایش سرعت سایت توضیح دادهایم اما اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، برای افزایش سرعت سایت، کارهای زیر را میتوان انجام داد:
- بهینه سازی تصاویر و فایلهای ویدئویی
- کاهش حجم فایلهای CSS و JavaScript
- استفاده از هاستهای مناسب
- راه اندازی CDN
ارتباط گرفتن موتورهای جستجو با سایت راحت تر انجام خواهد شد
موتورهای جستجو همیشه به دنبال یافتن و فهرست کردن صفحات وب سایتها هستند و برای این کار از الگوریتم هایی استفاده میکنند که بر اساس مجموعهای از معیارهای مختلف، صفحات وب سایتها را ارزیابی میکنند. اگر سایت شما از لحاظ سئو تکنیکال بهینه باشد، موتورهای جستجو میتوانند به راحتی از ساختار و محتوای سایت شما مطلع شوند. همچنین، بهینه سازی فنی و ساختاری سایت شما، میتواند در یافتن سریعتر مطلب مورد نظر کاربر به او کمک کند که نتیجه آن بهبود تجربه کاربری کاربران و افزایش اعتبار و محبوبیت سایت شما نزد کاربران و گوگل خواهد بود.
صفحه مردهای وجود نخواهد داشت
صفحات مرده به صفحاتی گفته میشود که اطلاعات یا محتوای مفیدی برای کاربر ندارند و باعث نارضایتی و شاید ترک سایت توسط کاربران میشوند. این صفحات ممکن است به دلیل حذف شدن یا تغییر محتوا ایجاد شوند.
با بهینهسازی سئو تکنیکال، میتوانید از ایجاد صفحات مرده جلوگیری کنید. برای مثال، با استفاده از دستورالعملهای خاص سئو، میتوانید از شناسایی صفحاتی که لینک آنها شکسته شده، جلوگیری کنید و به جای آنها به لینکهای معتبر و قابل اعتماد هدایت کنید. همچنین، با استفاده از نقشه سایت و یا فایل robots.txt، میتوانید اطمینان حاصل کنید که صفحاتی که قرار نیست نمایش داده شوند از نظر موتورهای جستجو مخفی باشند.
جریمهای در خصوص محتوای تکراری وجود نخواهد داشت
صفحاتی که محتوای تکراری (Duplicate Content) دارند ممکن است توسط موتورهای جستجو شناسایی و جریمه شوند. در واقع، موتورهای جستجو به دنبال ارائه محتوایی هستند که برای کاربران ارزشمند و مفید باشد و این محتوا باید منحصر به فرد و غیرتکراری باشد.
اگر از لحاظ سئو تکنیکال سایت شما بهینه باشد، احتمال وجود صفحاتی با محتوای تکراری کمتر میشود. با استفاده از تکنیکهای سئو مختلف مانند استفاده از برچسبهای توصیفی (meta tags) مناسب، عنوان مناسب و توضیحات کوتاه، میتوانید به موتورهای جستجو بگویید که هر صفحه شما دارای محتوای منحصر به فرد و مفید است.
همچنین، با بهینهسازی ساختار و نحوه نمایش محتوا در سایت شما، احتمال تکراری بودن محتوا را کاهش خواهید داد. برای مثال، با استفاده از ساختار مناسب URL و دستهبندی محتوا، احتمال تولید صفحات تکراری کاهش مییابد.
امنیت سایت بالاتر خواهد رفت
سئو تکنیکال بهبود قابل ملاحظهای در ایمنی و امنیت سایت شما ایجاد میکند. برخی از تکنیکهای امنیتی سئو تکنیکال عبارتند از:
- استفاده از SSL: یکی از اولین اقداماتی که میتوانید برای افزایش امنیت سایت خود انجام دهید، نصب گواهینامه SSL است. با نصب گواهینامه SSL، ارتباط بین کاربران و سایت شما رمزگذاری میشود و از امکان دسترسی به اطلاعات حساس از طریق شبکههای عمومی جلوگیری میشود.
- بهروزرسانی نسخههای سیستم مدیریت محتوا (CMS): سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) همیشه بهروزرسانی میشوند و بازخوردهای کاربران برای ارتقاء امنیت و کاهش آسیبپذیریهای سایت مورد استفاده قرار میگیرند. بهروزرسانی نسخه سیستم مدیریت محتوا برای کاهش خطر هک شدن سایت و کاربران آن بسیار حائز اهمیت است.
- استفاده از فایروال: استفاده از فایروال برای سایت شما میتواند باعث افزایش امنیت شود. فایروال به شما اجازه میدهد که ترافیک ورودی را کنترل کنید و در صورتی که ترافیکی به سایت شما ارسال شود که با استانداردهای امنیتی مطابقت ندارد، مسدود شود.
- بهینه سازی امنیتی: بهینه سازی امنیتی به معنی ایجاد تنظیمات مناسب برای سیستمهای مورد استفاده برای ایمنی سایت است. این تنظیمات میتوانند شامل کنترل دسترسی کاربران، ایجاد پسوردهای قوی و ایمن، بررسی و کنترل نصب پلاگینها و ابزارهای مورد نیاز باشد.
تکنیکهای انجام سئو تکنیکال (چک لیست سئو تکنیکال)
سرعت سایت را تا جای ممکن بالا ببرید
سرعت بارگیری سایت یکی از مهمترین عواملی است که بر رتبهبندی و تجربه کاربری تأثیرگذار است. اگر سایت شما با سرعت بالا بارگذاری شود، کاربران و موتورهای جستجو از کار با سایت شما رضایت بیشتری دارند. بنابراین، بهینهسازی سرعت بارگیری سایت از مهمترین مسائلی است که در سئو تکنیکال باید به آن توجه کنید.
برای بالا بردن سرعت سایت در سئو تکنیکال، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- بهینهسازی تصاویر: استفاده از تصاویر با حجم کوچکتر، کمترین تعداد تصاویر و ابعاد مطلوب به طور مستقیم سرعت بارگیری صفحه را بهبود میبخشد.
- بهینهسازی کدها: بهینهسازی کدهای HTML، CSS و JavaScript میتواند باعث افزایش سرعت بارگیری صفحه شود.
- استفاده از فشردهسازی: استفاده از فشردهسازی Gzip برای فشردهسازی فایلهای HTML، CSS و JavaScript میتواند حجم فایلها را کاهش داده و سرعت بارگیری را افزایش دهد.
- بهینهسازی سرور: تنظیمات بهینه برای سرور و انتخاب سرویسهای با کیفیت به طور مستقیم میتواند سرعت سایت را تحت تأثیر قرار دهد.
- استفاده از CDN: استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) میتواند باعث افزایش سرعت بارگیری سایت شود، زیرا محتوا به صورت محلی و نزدیکتر به کاربران بارگذاری میشود.
ساختار سایت را برای رباتها بهینه کنید
یکی از اصول اساسی سئو تکنیکال، ساختار بهینه شده برای رباتها یا همان Structured Data است. Structured Data یک نوع کد نمایشی است که در سایت شما قرار میگیرد و به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک بهتری از ساختار و محتوای صفحات شما داشته باشند.
به کمک Structured Data میتوانید به موتورهای جستجو بگویید که دقیقاً درباره چه موضوعی صحبت میکنید و چه نوع محتوایی در صفحه خود دارید. این کار به گوگل کمک میکند تا بهتر و سریعتر سایت شما را درک کرده و در SERP نمایش دهد.
دادههای ساختار یافته به صورت کد نوشته میشود و در قسمت هدر صفحه شما قرار میگیرد. این کد به شکل دستورالعملهای خاصی برای موتورهای جستجو ارسال میشود و به آنها کمک میکند که بتوانند محتوای صفحات شما را بهتر و با دقت بیشتری ارزیابی کنند.
به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید، Structured Data به موتورهای جستجو میگوید که شما فروشگاهی آنلاین هستید و محصولاتی از نوع الکترونیکی و بازیهای ویدیویی به فروش میرسانید. پس گوگل همان رویکردی را با شما دارد که برای سایر فروشگاههای اینترنتی نظیر دیجی کالا و کالاتیک اتخاذ میکند.
از وجود فایل robots.txt مطمئن شوید
فایل robots.txt یک فایل متنی است که در ریشه وب سایت قرار میگیرد و به موتورهای جستجو اجازه میدهد که صفحات خاصی را از شاخههای وب سایت خود حذف کنند و یا آنها را به موتورهای جستجو نشان ندهند. این فایل به شناسایی صفحاتی که باید از نمایش در نتایج جستجو خارج شوند و یا کاربردی ندارند، کمک میکند.
برای ایجاد یک فایل robots.txt مناسب، شما باید در نظر داشته باشید که چه صفحاتی از نمایش در نتایج جستجو خارج شوند. برای مثال، اگر صفحاتی در وب سایت شما وجود دارند که موتورهای جستجو نباید به آنها دسترسی داشته باشند، میتوانید این صفحات را در فایل robots.txt مشخص کنید. به علاوه، اگر بخشی از وب سایت شما محدود شده است و شما نمیخواهید موتورهای جستجو آن بخش را فهرست کنند، میتوانید این قسمت را نیز در robots.txt خود مشخص کنید.
البته باید در هنگام کار با فایل robots.txt نهایت دقت را به کار ببرید چرا که ممکن است به طور ناخواسته صفحات مهم وب سایت خود را از نمایش در نتایج جستجو حذف نکنید.
صفحات 404 و لینکهای شکسته را مدیریت کنید
صفحات 404 و لینکهای شکسته (Broken Links) به صفحاتی اطلاق میشود که بعد از کلیک کردن توسط کاربر، به صفحه خطای 404 منتهی شده و محتوای مورد نظر نمایش داده نمیشود. این مشکلات ممکن است از دلایل مختلفی از جمله تغییر نام دامنه، حذف صفحات، اشتباه در لینکدهی و غیره به وجود آیند.
در سئو تکنیکال، بهبود صفحات 404 و لینکهای شکسته بسیار اهمیت دارد. وجود صفحات ارور 404 فراوان، برای کاربران میتواند منجر به تجربه نامطلوبی شود و منجر به افت رتبه سایت در موتورهای جستجو میشوند. در صورتی که یک کاربر به صفحهای 404 هدایت شود، احتمالاً او بلافاصله از سایت خارج میشود و و روی سایت بعدی کلیک میکند تا از محتوای آن استفاده کند.
بهترین راهکار برای بهبود صفحات 404 و لینکهای شکسته، ریدارکت 301 میباشد. در واقع، در صورتی که یک صفحه حذف شده و به صفحه دیگری منتقل میشود، میتوان با استفاده از Redirect 301، کاربران را به صفحه جدید هدایت کرد. این کار همچنین به موتورهای جستجو اعلام میکند که صفحه قبلی دیگر وجود ندارد و به جای آن صفحه جدیدی وجود دارد.
با استفاده از ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل، میتوان به صورت خودکار به اشکالات صفحات 404 و لینکهای شکسته پی برد و با استفاده از ریدایرکت، آنها را به صفحات جدید هدایت کرد.
صفحات تکراری (duplicate content) را حذف کنید
صفحات تکراری (duplicate content) ممکن است باعث کاهش رتبه صفحات وب سایت در موتورهای جستجو شود. برای جلوگیری از این مشکل در سئو تکنیکال، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- استفاده از تگ کانونی (Canonical Tag): با استفاده از این تگ در سربرگ صفحات، میتوانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که صفحهای مشابه با صفحه اصلی وجود دارد اما صفحه اصلی را من برای تو مشخص کردهام. این تگ در صفحاتی که محتوای مشابهی دارند و مثلا از یک محصول در چند صفحه مختلف استفاده شده است، مفید است.
- استفاده از توضیحات مناسب برای صفحات: باید برای هر صفحه از توضیحات مناسب و بیان کننده استفاده کرد تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای صفحه را درک کنند و تشخیص دهند که آیا صفحهای تکراری است یا خیر.
- استفاده از ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل: با استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console میتوانید صفحات تکراری را پیدا کنید و برای آنها راهکارهایی ارائه دهید.
امنیت سایت را بالا ببرید
امنیت سایت در سئو تکنیکال یکی از مهمترین عوامل است که باید به آن توجه شود. امنیت سایت شامل تأمین اطلاعات شخصی کاربران، جلوگیری از حملات سایبری، حفاظت از سیستم و محتوای سایت و … است.
برای بالا بردن امنیت سایت در سئو تکنیکال، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- استفاده از یک SSL معتبر برای رمزنگاری ارتباطات بین کاربران و وب سایت
- استفاده از نسخههای بهروز سیستم مدیریت محتوای وب سایت، سیستم عامل سرور، و افزونههای مورد استفاده در سایت
- اجرای یک بررسی امنیتی کامل بر روی وب سایت با استفاده از ابزارهایی مانند وبکوالیتی، OWASP ZAP و …
- جلوگیری از دسترسی به فایلهای حساس و مهمی مانند فایل کانفیگ سرور و فایلهای مرتبط با پایگاه داده سایت
- استفاده از روشهای مناسب در برابر حملات DDoS و افزایش امنیت بخشهای مختلف سایت نظیر فرمهای تماس، صفحات ورود و …
- برای بالا بردن امنیت وردپرس میتوانید از افزونههایی نظیر Wordfence و iThemes Security استفاده کنید.
- برای جلوگیری از هک شدن وبسایت و سرقت اطلاعات مهم کاربران، میتوان از روشهایی مانند احراز هویت دو مرحلهای (Two-Factor Authentication)، کپچا، کدامنیتی و … استفاده کرد.
گواهی امنیتی SSL را بر روی سایت فعال کنید
گواهی امنیتی SSL (Secure Socket Layer) یک پروتکل امنیتی است که برای رمزنگاری ارتباطات بین مرورگر و سرور استفاده میشود و اطلاعات رد و بدل شده بین آنها را محافظت میکند. به طور کلی SSL برای جلوگیری از تخلیه اطلاعات حساس به دست دیگران، تضمین اعتماد کاربران و بهبود سئو سایتها استفاده میشود.
در سئو تکنیکال، استفاده از گواهی امنیتی SSL اهمیت بسیاری دارد. ابتدا باید بدانید که گوگل تقریبا فقط به سایتهایی که از SSL استفاده میکنند اعتماد دارد و این موضوع میتواند روی رتبه سایت تاثیر بگذارد. همچنین SSL به صورت مستقیم بر روی امنیت سایت تاثیر میگذارد و باعث میشود اطلاعات کاربران در ارتباط با سایت به طور امن تری منتقل شود.
در این روش، هنگامی که کاربر از طریق مرورگر به سایت متصل میشود، یک کلید عمومی به سرور ارسال میشود. سرور این کلید را برای رمزنگاری اطلاعات ارسالی کاربر به کار میگیرد و پس از ارسال اطلاعات، آنها را با کلید خصوصی خود رمزگشایی میکند.
در نتیجه، استفاده از گواهی امنیتی SSL به سایت شما اعتبار و اعتماد بیشتری میبخشد، از نظر سئو تکنیکال بهبود میبخشد و باعث افزایش امنیت ارتباطات بین کاربران و سایت میشود.
نقشه سایت XML را حتما راه اندازی کنید
نقشه سایت یا سایت مپ (XML Sitemap) فایلی است شامل فهرستی از تمام صفحات وب سایت. این فایل توسط موتورهای جستجو برای پیدا کردن صفحات وب سایت و شناختن ساختار آن بکار میرود. در واقع، نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکند تا سریعتر و بهتر صفحات وب سایت شما را اسکن کرده و ساختار، شاخهها و محتوای آنها را شناسایی کنند.
از استراکچر دیتاها استفاده کنید
استراکچر دیتاها (Structured Data) در سئو تکنیکال به مجموعهای از کدهای HTML که به موتورهای جستجو اطلاعات دقیق و مفیدی در مورد محتوای صفحات وب سایت میدهند، گفته میشود. استفاده از استراکچر دیتاها میتواند به بهبود تفاوت و محتوای نمایش داده شده در صفحات نتایج جستجو، افزایش کلیکها و بهبود نمره سئو سایت کمک کند.
استفاده از استراکچر دیتاها به موتورهای جستجو کمک میکند تا به شکل دقیق تری از محتوای صفحات وب سایت شما آگاه شوند و نمایش دادن آنها در نتایج جستجو را بهبود بخشند. این موضوع به کاربران نیز کمک میکند تا به راحتی مطالب مورد نظر خود را پیدا کنند و به صورت سریع تر به آنها دسترسی پیدا کنند.
استراکچر دیتاها شامل اطلاعاتی مانند نام کسب و کار، آدرس، شماره تلفن، نقشه موقعیت، برنامه کاری، نام محصول و برند، نقد و بررسی کاربران، تصاویر و ویدیوها و بسیاری دیگر از اطلاعات مربوط به محتوای صفحات وب سایت میباشد.
با استفاده از فرمتهای استراکچر دیتا مانند JSON-LD، Microdata و RDFa، این اطلاعات به موتورهای جستجو در قالبی که برای آنها قابل فهم است، ارائه میشوند. به این ترتیب، موتورهای جستجو قادر خواهند بود به طور دقیق تری از محتوای صفحات وب سایت شما آگاه شوند و در نتیجه نتایج جستجو را بهبود بخشند.
آدرس صفحات (URL) را ساختارمند کنید
ساختار مناسب URLها در سئو تکنیکال نقش مهمی در بهبود رتبه صفحات در نتایج جستجو دارد. ساختار مناسب برای یک آدرس URL ساختار است که هم برای کاربران قابل خواندن و درک باشد و هم به موتورهای جستجو نیز کمک کند تا سریعتر به صفحه مد نظر دسترسی پیدا کرده و آن را رتبه بندی کند.
برای ساختارمند کردن آدرس URL ها، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- استفاده از کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه را در آدرس URL استفاده کنید. اما توجه کنید که بیش از حد استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL به عنوان اسپم شناخته میشود و به جای کمک به بهبود رتبه صفحه، ممکن است به ضرر صفحه باشد.
- استفاده از عناصر جایگزین برای فاصله: برای جایگزینی فاصله بین کلمات در آدرس URL، میتوانید از عناصر جایگزینی مانند خط تیره (-) یا آندرلاین (_) استفاده کنید.
- استفاده از آدرس URL کوتاه: آدرس URL هایی که کوتاه و ساده هستند، بهتر قابل خواندن هستند و همچنین برای موتورهای جستجو نیز قابلیت درک بهتری دارند.
- استفاده از آدرس URL شناور: در برخی موارد، آدرس URL هایی که شامل پارامترهایی مانندای دی محصول یا دسته بندی هستند، برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم نیستند. در این موارد، میتوانید از آدرس URL هایی با استفاده از کلمات کلیدی استفاده کنید که برای کاربران قابل فهم و برای موتورهای جستجو قابل درک باشد.
- پیشنهاد میکنیم که URLهای خود را کاملا انگلیسی بنویسید و از نوشتن کاراکترهای فارسی خودداری نمایید.
لینکهای بردکرامب را راه اندازی و بهینه کنید.
لینکهای بردکرامب (Breadcrumbs) در واقع نوعی راهبری درون سایتی هستند که در آن صفحات و زیر صفحات یک سایت به شکل سلسله مراتبی نمایش داده میشوند. این نوع از راهبری، به کاربران کمک میکند تا به سادگی به صفحه اصلی یا صفحات مرتبط با صفحه فعلی دسترسی پیدا کنند. اما باید توجه شود که برای جلوگیری از اعمال بار زیاد توسط بردکرامب به، حتما آن را با کدنویسی اصولی و استاندارد ایجاد کنید. همان استانداردهایی که موتورهای جستجو از آنها استفاده میکنند تا از ترتیب و ساختار سلسله مراتبی صفحات، برای تشخیص وجود بردکرامب استفاده کنند.
استفاده از لینکهای بردکرامب در سئو تکنیکال به شما کمک میکند تا:
۱. ساختار مرتبط را به کاربران نشان دهید و از آنها برای یافتن محتوا و صفحات مرتبط با آن استفاده کنید.
۲. ساختار مرتبط را به موتورهای جستجو نشان دهید و به آنها کمک کنید تا بهتر فهمیده و صفحات شما را به صورت درستی فهرست کنند.
3. یک لینک داخلی ارزشمند برای صفحات هدف را در تمام صفحات مرتبط سایتتان ایجاد کنید.
قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل داشته باشید
با توجه به اینکه بیشتر کاربران اینترنت از طریق دستگاههای همراه و تبلت به وب سایتها دسترسی دارند، داشتن یک قالب ریسپانسیو برای وب سایت ضروری است. قالب ریسپانسیو به این معنی است که وب سایت باید بتواند به طور خودکار به اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر تنظیم شود تا کاربران به راحتی و با استفاده از دستگاههای همراه به محتوای سایت دسترسی داشته باشند.
با داشتن یک قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل، نتایج بهتری در موتورهای جستجو بدست میآید. به عنوان مثال، گوگل برای بهبود تجربه کاربری در دستگاههای همراه، سایتهایی را که به طور ریسپانسیو طراحی شدهاند، در رتبهبندی خود بیشتر مورد توجه قرار میدهد. بنابراین داشتن یک قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل، علاوه بر بهبود تجربه کاربری، به بهبود سئو و جایگاه در موتورهای جستجو کمک میکند.
در صورت امکان، AMP را فعال کنید
AMP یا Accelerated Mobile Pages، یک پروژه منبع باز (Open Source) برای بهبود عملکرد و سرعت بارگیری صفحات وب برای دستگاههای موبایل است. فعال کردن AMP در سئو تکنیکال میتواند به بهبود سرعت بارگیری صفحه وب کمک کند و در نتیجه باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو شود.
اگر سایتتان وردپرسی است، برای فعال کردن AMP، ابتدا وردپرس را بهروزرسانی کرده و سپس افزونه AMP را نصب کنید. همچنین باید قالبی داشته باشید تا از AMP پشتیبانی کند. برای این کار میتوانید از یک قالب آماده سازگار با AMP استفاده کنید یا قالب کنونیتان را ویرایش کنید. در نهایت، برای اطمینان از صحت کارکرد AMP و سازگاری آن با سایت شما، باید صفحات را با استفاده از ابزارهای آزمایش AMP بررسی کنید.
معماری سایت را مشخص کنید (مخصوص سایتهای نوپا)
معماری سایت به طراحی و ساختار داخلی سایت اشاره دارد که شامل اجزایی مانند صفحات، نوشتهها، ساختار URL، لینکها، نوار منو و سایر عناصر میباشد. هدف اصلی از بهینه سازی معماری سایت، ارائه یک تجربه کاربری بهتر و بهبود قابلیت دسترسی به محتوای سایت است.
در سئو تکنیکال، معماری سایت باید با توجه به نیازهای کاربران و الگوریتمهای موتورهای جستجو بهینه شود. برای این منظور، باید ساختاری منظم و سلسله مراتبی از بخشهای مختلف سایت را برای کاربران و رباتهای موتورهای جستجو فراهم کرد. بهترین حالت این است که سایت دارای یک ساختار سلسله مراتبی از بالا به پایین باشد. به این صورت که مثلا صفحه اصلی به بخشهای مختلفی مانند بلاگ، محصولات و خدمات لینک دارد و هر یک از این بخشها دارای صفحات فرعی خود میباشند. این معماری سایت منظم و سلسله مراتبی، به کاربران کمک میکند تا به راحتی به صفحات دیگر دسترسی پیدا کنند و به همین دلیل موتورهای جستجو نیز آن را به عنوان یک مؤلفه مهم در سئو تکنیکال میشناسند.
حجم تصاویر وبسایتتان را کم کنید
یکی از موارد مهم در سئو تکنیکال کاهش حجم تصاویر است. حجم بالای تصاویر ممکن است باعث کاهش سرعت بارگیری صفحات و در نتیجه تأثیر منفی بر رتبه سایت در موتورهای جستجو شود. برای کاهش حجم تصاویر در سئو تکنیکال، میتوانید به روشهای زیر روی آورید:
۱- استفاده از فرمتهای تصویر مناسب: استفاده از فرمتهای تصویری مانند JPEG و PNG، بسته به نوع تصویر و کاربرد آن، میتواند به کاهش حجم تصاویر در سئو تکنیکال کمک کند.
۲- کاهش اندازه تصاویر: تغییر اندازه تصاویر به اندازه مورد نیاز و مناسب سایت، میتواند به کاهش حجم آنها کمک کند. در این راستا، میتوانید از ابزارهایی مانند Photoshop، GIMP و یا ابزارهای آنلاین مانند TinyPNG استفاده کنید.
۳- استفاده از تکنولوژیهای فشردهسازی: استفاده از تکنولوژیهایی مانند gzip برای فشردهسازی تصاویر به صورت خودکار و یا ابزارهای آنلاینی مثل imagecopressor.com میتواند به کاهش حجم تصاویر کمک کند.
در کل، بهبود سرعت بارگیری صفحات با کاهش حجم تصاویر، بهبود تجربه کاربری و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را به همراه دارد.
از CDN استفاده کنید
CDN یا شبکه توزیع محتوا (Content Delivery Network)، یک شبکه از سرورهای متصل به هم در سراسر جهان هستند. با استفاده از CDN، محتواهای سایت شما، مانند تصاویر، فایلهای CSS و JavaScript و غیره، بر روی سرورهای مختلف در سراسر جهان قرار میگیرند. در واقع، CDN این امکان را به شما میدهد که محتواهای سایتتان را بر روی سرورهایی که به کاربر نزدیکتر هستند، قرار دهید. این کار باعث بهبود سرعت بارگیری وب سایت شما و کاهش بار سرور میشود و میتوانید به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.
بهترین سرویسهای خارجی، سایتهای CloudFlare و MaxCDN هستند. از نمونههای خوب CDN ایرانی هم میتوان به ابرآروان، داریک و پارس پک اشاره کرد.
فایلهای HTML و CSS را کوچک کنید
یکی از روشهای بهینهسازی سئو تکنیکال، کوچک کردن حجم فایلهای HTML ، CSS و JS است. با کاهش اندازه این فایلها، سرعت بارگیری صفحات سایت افزایش مییابد. برای این کار میتوان از روشهای زیر استفاده کرد:
کاهش تعداد فایلها: با کاهش تعداد فایلهای مورد استفاده در صفحه، حجم کل صفحه کاهش مییابد. به این منظور میتوان افزونهها و یا کدهای غیر ضروری را پاک کرد تا بیخودی فایلهای CSS و JavaScript آنها بارگذاری نشوند.
فشردهسازی فایلها: فایلهای HTML و CSS میتوانند به راحتی فشرده شوند و در نتیجه اندازه آنها کاهش مییابد. برای این کار میتوان از فرمتهای فشردهسازی gzip و deflate استفاده کرد.
حذف کدهای اضافی: برخی از کدهای CSS و JavaScript که برای انیمیشنها و افکتهای بصری استفاده میشوند، بیش از حدی بیاستفاده و زمان بر هستند. حذف این کدها میتواند حجم کل صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
استفاده از فایلهای خارج از سایت: یک روش برای بارگیری کدهای CSS و JavaScript، قراردادن آنها در یک فایل جداگانه و آپلود آنها در یک سرور خارج از سایت میباشد.در این حالت، مرورگر کاربر فایلهای CSS و JavaScript آنها را در حافظهی موقت خود ذخیره میکند و در صورت نیاز مجدداً به آنها مراجعه میکند.
7 ابزارهای مهمی که برای چک کردن سئو تکنیکال سایتتان باید بشناسید
سرچ کنسول گوگل
سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) یک ابزار رایگان از گوگل است که به وبمسترها و صاحبان وبسایتها کمک میکند تا میزان و رفع مشکلات سئو تکنیکال سایت خود را بررسی کنند. با استفاده از سرچ کنسول گوگل میتوانید مشکلات سئو تکنیکال مانند خطاهای 404 و 500، صفحات تکراری، سرعت بارگیری و مشکلات دیگر را بررسی کنید و بهبود آنها را انجام دهید.
سرچ کنسول گوگل قابلیتهای زیر را برای چک کردن سئو تکنیکال سایت فراهم میکند:
- بررسی صفحات شناسایی شده توسط گوگل و شناسایی مشکلات شان مانند خطاهای 404 و 500.
- بررسی میزان نمایش صفحات و کلیکهای آنها در نتایج جستجوی گوگل.
- بررسی میزان ارجاعات و لینکهای ورودی به سایت و نحوهی ظاهر شدن آنها در نتایج جستجو.
- بررسی میزان ترافیک سایت و کلمات کلیدی که باعث ورود کاربران به سایت شدهاند.
- بررسی میزان موفقیت در تحلیل دادههای میکروفرمتها و استفاده از دادههای ساختار یافته در سایت.
- بررسی میزان موفقیت در بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و مشاهده میزان نمایش سایت در نتایج جستجو.
سرچ کنسول گوگل ابزار مفیدی است که به وبمسترها و صاحبان وبسایتها کمک میکند تا مشکلات سئو تکنیکال سایت خود را شناسایی و رفع کنند و سایت خود را بهبود بخشند.
Screaming Frog
Screaming Frog یک ابزار تحلیلی است که برای چک کردن سئو تکنیکال سایتها مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار قابلیت اسکن سایت و بررسی مشکلات فنی و سئویی آن را داراست. با استفاده از Screaming Frog میتوانید مشکلات مانند صفحات 404، لینکهای شکسته، بهینه نبودن توضیحات متا و، عنوان متا و سایر موارد را شناسایی کنید. همچنین از این سایت میتوانید برای پیدا کردن مشکلات لینک سازی داخلی و بررسی وضعیت لینکهای خارجی استفاده کنید.
PageSpeed Insights
سایت PageSpeed Insights گوگل، یکی از ابزارهای مهم برای چک کردن سئو تکنیکال سایت است که توسط گوگل ارائه شده است. این ابزار به شما کمک میکند تا سرعت بارگیری صفحات وب خود را بررسی کنید و راه حل هایی را برای بهبود سرعت بارگیری پیشنهاد دهید.
استفاده از این ابزار بسیار ساده است، فقط کافی است آدرس وب سایت خود را وارد کرده و گزینه “Analyze” را انتخاب کنید. سپس پیج اسپید اینسایتس با توجه به تجربه کاربری و سرعت بارگیری صفحات وب شما، نمرهای بین 0 تا 100 به شما اختصاص خواهد داد.
به طور کلی، این ابزار سه بخش اصلی را بررسی میکند:
- سرعت بارگیری صفحه: این بخش سرعت بارگیری صفحه و معیارهای مختلف مانند First Contentful Paint (FCP)، Largest Contentful Paint (LCP) و Time to Interactive (TTI) را بررسی میکند.
- بهینه سازی برای دستگاههای مختلف: این بخش بررسی میکند که وب سایت شما برای دستگاههای مختلف، مانند موبایل و تبلت، بهینه شده است یا خیر.
- بهینه سازی محتوا: این بخش راه حل هایی را برای بهبود کیفیت و بهینه سازی محتوای وب سایت شما پیشنهاد میدهد. برخی از مواردی که در این بخش بررسی میشوند، شامل بهینه سازی تصاویر، بهینه سازی کد CSS و JavaScript و بهینه سازی فونتهای وب میباشند.
Google’s Mobile Friendly test
سایت Mobile-Friendly Test یک ابزار رایگان از گوگل است که به کاربران اجازه میدهد تا سایت خود را بررسی کنند و ببینند که آیا طراحی آن سازگار با دستگاههای موبایل است یا خیر. همچنین این ابزار به شما امکان میدهد تا بازدهی سایت خود را در موبایل بهبود بخشید و موانعی که مانع از دستیابی به این هدف میشوند را شناسایی کنید.
استفاده از سایت Google’s Mobile-Friendly Test بسیار آسان است، شما فقط باید آدرس سایت خود را در فرم ورودی قرار دهید و دکمه “Analyze” را بزنید. در عرض چند لحظه، نتایج بررسی به شما نشان داده میشود و شما میتوانید با توجه به نتایج، بهبود و بهینه سازی سایت خود را برای موبایل و کامپیوتر انجام دهید.
Web Developer
Web Developer یک افزونه (Extension) برای مرورگرهای Google Chrome، Firefox و Edge میباشد که به کاربران این امکان را میدهد تا ویژگیهای مختلف سایتها را تنها با یک کلیک بررسی کنند. این افزونه در دستهبندی افزونههای سئو قرار میگیرد و دارای ابزارهای متعددی برای بررسی سئو تکنیکال سایت است. برخی از قابلیتهای این افزونه عبارتند از:
- بررسی کد منبع صفحه و شناسایی خطاهای HTML و CSS
- بررسی عملکرد صفحه با استفاده از تکنیکهای ادغام فایلها، کم کردن حجم تصاویر و فشردهسازی کدها
- بررسی کارایی صفحه و بهینهسازی آن با استفاده از تکنیکهای مانند کشسازی و فشردهسازی منابع
- بررسی نحوه استفاده از تگهای meta و عناصر سئویی دیگر در صفحه
به کمک این افزونه، کاربران میتوانند به سادگی خطاهای سئو تکنیکال سایت خود را شناسایی و برطرف کنند.
Schema Markup Validator
سایت Schema Markup Validator یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه شده و برای بررسی صحت و معتبر بودن اطلاعاتی که در قالب استراکچردیتاهای سایت استفاده میشوند، طراحی شده است. استفاده از دادههای ساختار یافته، به موتورهای جستجو این امکان را میدهد تا مفاهیم و محتوای سایت شما را درک کرده و آنها را در نتایج جستجو به نحو بهتری نشان دهند.
با استفاده از این سایت، میتوانید از صحت و سلامت دادههای استفاده شده سایتتان در قالب Structured Data اطمینان حاصل کنید. با وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر، این ابزار علاوه بر بررسی صحت و معتبر بودن اطلاعات، نکاتی جهت بهبود سایتتان را نیز به شما ارائه میدهد تا با پیاده سازی آنها، شانس بیشتری برای کسب رتبه در گوگل داشته باشید.
Google’s Rich Result Test
سایت Google’s Rich Result Test یک ابزار رایگان از گوگل است که به شما این امکان را میدهد تا بررسی کنید که صفحات وب سایت شما در قالب Rich Snippet و در نتایج جستجوی گوگل چگونه نمایش داده میشوند. با استفاده از این ابزار میتوانید مشاهده کنید که صفحات وب سایت شما مطابق با ساختار Schema.org هستند و از قابلیتهای Rich Snippet مانند نمایش برچسبهای ستارهدار برای نظرات، محصولات، قیمت و … به درستی استفاده میکنند یا خیر.
از طریق این ابزار، میتوانید آزمایش کنید که صفحات وب سایت شما مطابق با الزامات Rich Results گوگل هستند و مشکلی در این باره وجود ندارد. همچنین، این ابزار به شما این امکان را میدهد تا خطاها و اشکالاتی را که در ساختار دادههای مورد استفاده در صفحات وب سایت شما وجود دارد، شناسایی و برطرف کنید.
نتیجه گیری
امیدوارم با استفاده از این مقاله، توانسته باشید با سئو تکنیکال و اهمیت آن آشنا شده و تکنیکهای مورد نیاز را در سایتتان پیاده سازی کنید. اگر سئو تکنیکال به درستی انجام شود، سایت شما میتواند برای موتورهای جستجو قابل فهمتر شود و تجربه کاری بهتری برای کاربرانش فراهم کند. این موضوع در نهایت به و بهبود رتبه صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل و افزایش ترافیک منجر خواهد شد. افزایش ترافیک هم رابطه مستقیمی با افزایش درآمدتان دارد. پس همین امروز دست به کار شوید و سایتتان را از لحاظ تکنیکالی بررسی کرده و آن را بهبود دهید.