در دنیای امروز، اکثر کسبوکارها وب سایت دارند و به دنبال جذب ترافیک و مشتریان جدید هستند. با این حال، با وجود تعداد زیاد وب سایتها، به دست آوردن رتبه بالا در نتایج جستجوی موتورهای جستجو برای کسبوکارهای محلی به چالشی بزرگ تبدیل شده است.
بهینهسازی محلی، یک نوع سئو است که روشی موثر برای کسب رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو و جذب مشتریان محلی است. در این مقاله، به بررسی اصول و روشهای سئو محلی و تاثیر آن بر کسبوکارهای محلی پرداخته میشود. با ادامه مطالعه این مقاله، میتوانید با سئو محلی به طور کامل آَنا شده و وب سایتتان را برای نمایش در صدر نتایج محلی، بهینه کنید.
سئو محلی چیست؟
سئو محلی (Local SEO) که یکی از اصلیترین انواع سئو است، به فرآیند بهبود قابلیت دیده شدن یک کسب و کار در نتایج جستجوی محلی موتورهای جستجو اطلاق میشود. به عبارتی دیگر، سئو محلی، شامل تمام فعالیتهایی است انجام میدهیم تا سایتمان را در نتایج جستجوی محلی به بالاترین رتبه ممکن برسانیم.
گوگل برای نمایش نتایج جستجو به کاربران، از معیارهای مختلفی استفاده میکند. در سئو محلی، گوگل از معیارهایی مانند آدرس فیزیکی کسب و کار و میزان نزدیک بودن به لوکیشن کاربر، شماره تلفن، امتیازات و دیدگاههای کاربران، نام و نوع کسب و کار و چند آیتم دیگر، برای تعیین رتبه و نمایش در نتایج جستجو محلی استفاده میکند.
بنابراین، کسب و کارها با انجام سئو محلی میتوانند اطمینان حاصل کنند که وقتی کاربران به دنبال محصولات و خدماتی مرتبط با کسب و کارشان در منطقهی مورد نظر هستند، از این طریق هم بتوانند مشتریان ارزشمندی را جذب کنند.
اسلایدر سئو محلی در گوگل چیست؟
اسلایدر سئو محلی (Local SEO Carousel) در واقع یک قاب زیر باکس جستجو میباشد و شامل نوار اطلاعاتی است که به صورت افقی در بالای صفحه نتایج جستجو گوگل قرار دارد. در این صفحه گوگل به همراه نقشه، لیستی از کسب و کارهای آن محل را در کنار تصاویر، امتیاز و تعداد دیدگاههای کاربران برای کسب و کارهای نمایش داده شده، ارائه میدهد.
کاربران با کلیک بر روی هر کسب و کار در اسلایدر سئو محلی، میتوانند به اطلاعات بیشتری درباره آن کسب و کار از جمله آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری، امتیازات و دیدگاههای کاربران دسترسی پیدا کنند. همچنین، کسب و کارهای محلی میتوانند با بهینهسازی اطلاعات و تصاویر خود، در این نوار اطلاعاتی نمایش داده شوند و بیشترین فرصت برای جلب توجه کاربران و افزایش ترافیک و فروش، داشته باشند.
سئوی محلی برای کسب و کارهای کوچک چه مزیت هایی دارد؟
سئوی محلی فواید زیادی برای کسب و کارها دارد. مخصوصا کسب و کارهای کوچکی که در ابتدای مسیر خود هستند. در ادامه با برخی از مهمترین مزایای سئو محلی، آشنا خواهیم شد.
جذب مشتریان محلی
با بهینهسازی سئو محلی، کسب و کارهای کوچک میتوانند برای مشتریان محلی جذابیت بیشتری داشته باشند و احتمال بازدید افراد محلی از کسب و کار را بیشتر کنند.
افزایش محبوبیت و اعتبار
با سئو محلی، امتیازات، نظرات و دیدگاههای کاربران برای کسب و کارها قابل دسترسی هستند و این میتواند به افزایش محبوبیت و اعتبار کسب و کار کمک کند.
رقابت پذیری
با بهینهسازی محلی، کسب و کارهای کوچک میتوانند با رقبای خود در منطقه، رقابت کنند تا به افزایش فروش و درآمد کسب و کارشان کمک کنند.
هزینه کمتر
به دلیل این که سئو محلی برای افزایش فرصت دیده شدن در نتایج جستجوی محلی خاص و نمایش در نوار اطلاعاتی گوگل استفاده میشود، برای کسب و کارهای کوچک، هزینه کمتری نسبت به سئو عادی دارد.
چند دلیل که سئو محلی باعث شده مشتریان بیشتری به کسب و کارها جذب شوند
سئو محلی میتواند باعث جذب مشتریان جدید به کسب و کارها خواهد شد. در زیر به برخی از این دلیلها پرداخته ایم.
- جستجوی آسان: با بهینهسازی نتایج محلی، امکان پیدا کردن کسب و کارهای محلی در نتایج جستجو برای کاربران آسانتر خواهد بود. و این یعنی مشتریان بیشتری به کسب و کار شما دسترسی خواهند داشت.
- نظرات و امتیازات: با سئو محلی، نظرات و امتیازات کاربران برای کسب و کارهای محلی قابل دسترسی خواهند بود. این مورد به کاربران دلگرمی بیشتری میدهد که میتوانند از خدمات و محصولات یک کسب و کار معتبر استفاده کنند.
- فروشگاه داخل شهری: اگر کسب و کار شما یک فروشگاه درون شهری باشد، سئو محلی میتواند به شما کمک کند تا در برابر رقبای خود در منطقه رقابت پذیرتر شوید تا با این کار بتوانید مشتریان جدیدی به دست آورید.
- اطلاعات کامل تر: با لوکال سئو، اطلاعات کامل تری درباره کسب و کار شما برای کاربران در دسترس خواهد بود. این اطلاعات شامل آدرس، شماره تماس و ساعات کاری است و به کاربران کمک میکند تا به راحتی با کسب و کار شما در ارتباط بوده و با شما تعامل داشته باشند.
چگونه فرایند سئوی محلی یا لوکال سئو را برای سایت خود انجام دهیم؟
نوشتن آدرس، نام و تلفن در تمام صفحات
نوشتن آدرس، نام و شماره تلقن کسب و کار در تمام صفحات وبسایت، برای سئو محلی بسیار مهم است. در واقع، بهطور کلی اصول سئوی محلی، اطلاعات موجود در سایت کسب و کار را با اطلاعات موجود در سایر منابع محلی، مانند Google My Business، مطابقت میدهد. بنابراین، اگر نام، آدرس و شماره تلفن شرکت شما در سایت بهصورت مداوم و در تمام صفحات سایت بهصورت یکسان قرار گیرد، کمک میکند تا این اطلاعات سریعتر با سایر منابع محلی تطابق پیدا کند تا رتبه سایت شما در نتایج جستجوی محلی بهبود پیدا کند.
همچنین، داشتن اطلاعات دقیق و یکسان درباره آدرس، نام و شماره تلفن شرکت شما، به مشتریانی که به دنبال خدمات محلی هستند، اعتماد بیشتری به کسب و کار شما خواهد بخشید. بنابراین، توصیه میشود که اطلاعاتی کامل و دقیق درباره آدرس، نام و شماره تلفن شرکت شما در سایت قرار گیرد و سعی کنید در تمام صفحات سایت بهصورت یکسان نمایش داده شود.
ایجاد محتوای محلی
تدوین و نوشتن محتوای مرتبط با کلمات کلیدی محلی قدمی الزامی است تا به گوگل بفهمانید که کسب و کار شما در محل مد نظر در حال فعالیت است. مثلا اگر کسب و کارتان قالیشویی است و در غرب تهران فعالیت میکنید، میتوانید برای کلمه «قالیشویی غرب تهران» محتوا تولید کنید تا در نتایج مربوط به این کلمه، در دسته بندی گوگل قرار بگیرید.
استفاده از از میکروفرمت Schema.org استفاده کنید
افزودن میکروفرمتهای Schema.org به سایت، محتوای سایت به صورت دقیقتر و مفهومیتر به موتورهای جستجو ارائه میشود. این نوع از میکروفرمتها مشخصات محلی را برای گوگل مشخص میکنند. مشخصاتی که شمال نام، آدرس و شماره تلفن شرکتها و سازمانها است.
همچنین، با استفاده از میکروفرمت Schema.org میتوانید اطلاعاتی مانند ساعات کاری، نام و شماره تلفن وب سایت، آدرس، نوع کسب و کار و اطلاعات دیگر را برای موتورهای جستجو و کاربران به صورت دقیقتری نمایش دهید. این کار به کاربران کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز خود را به راحتی و سریعتر پیدا کنند و همچنین باعث میشود رتبه شما در نتایج محلی بهبود یابد.
ثبت کسب و کار در Google My Business
با ثبت کسب و کار خود در Google My Business، شما اطلاعاتی از جمله نام، آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری خود را در دسترس کاربران گوگل قرار میدهید. این اطلاعات میتوانند به صورت خودکار در صفحه جستجوی گوگل و نیز در نقشههای گوگل نمایش داده شوند. با استفاده از این سرویس، شما قدم اول را برای نمایش در نتایج جستجوی محلی و نقشه گوگل برداشتهاید.
سئو داخلی برای کلمات کلیدی محلی
همانطور که در مقاله سئو داخلی چیست توضیح دادیم، سئو داخلی مجموعه اقداماتی است که درون سایت انجام میشود که شامل بهبود ساختار و محتوای صفحات، استفاده از کلمات کلیدی مناسب، بهینهسازی عنوان و توضیحات صفحات، استفاده از تگهای هدنیگ و غیره است.
با توجه به اینکه سئو محلی نیز یکی از انواع سئو است، سئو داخلی میتواند بر سئو محلی نیز تاثیرگذار باشد. برای مثال، در صورتی که یک کسبوکار محلی بخواهد در جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی محلی مربوط به محصولات یا خدمات خود در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد، باید ترفندهای سئو داخلی برای بهبود محتوای تولید شده استفاده کرده تا در صدر نتایج قرار بگیرد.
ثبت سایت در دایرکتوری محلی
ثبت سایت در دایرکتوریهای محلی، به عنوان یکی از روشهای سئو محلی، میتواند تاثیر مثبتی بر رتبه سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. این روش، به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و محلی که فعالیتشان محدود به یک منطقه یا شهر خاص است، مفید است. از جمله تاثیرهای این روش، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1. افزایش فرصت دیده شدن سایت: ثبت سایت در دایرکتوریهای محلی، میتواند به شما فرصتی دهد تا سریعتر توسط کاربران و موتورهای جستجو دیده شوید. زیرا کاربرانی که به دنبال محصولات و خدمات محلی هستند، اغلب از دایرکتوریهای محلی برای جستجو استفاده میکنند.
2. افزایش اعتبار سایت: ثبت سایت در دایرکتوریهای معتبر و محلی، میتواند به افزایش اعتبار سایت شما در نظر موتورهای جستجو کمک کند. زیرا وجود سایت شما در دایرکتوریهای محلی، به معنای این است که کسب و کار شما در آن منطقه فعالیت دارد.
3. بهبود رتبه سایت: ثبت کردن سایتتان در دایرکتوریهای محلی، حتی میتواند اعتبار شما را بالا ببرد. چرا که وجود لینک به سایت شما در دایرکتوریهای محلی، اعتبار را به سایتتان منتقل خواهد کرد.
نظرات محلی
نظرات محلی یا Local Reviews یکی از عوامل مهم در سئو محلی سایتها هستند. این نظرات، توسط کاربران و مشتریانی که با کسب و کار محلی شما در ارتباط هستند، در صفحات مختلفی از اینترنت از جمله سایتهای نقد و بررسی، صفحات اجتماعی و سایت خود کسب و کار شما، ارسال میشوند. این نظرات مثل طلا میمانند و استفاده درست از آنها، برای شما درآمد سرشاری را فراهم خواهد کرد. در ادامه بیایید چند مورد از این تاثیرات را با هم مرور کنیم.
- نظرات محلی، به عنوان یکی از فاکتورهای سئو محلی، میتواند به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک کند. یعنی هرچه تعداد بیشتری نظر درباره کسب و کار شما منتشر شود، گوگل سایت شما را معتبرتر خواهد دانست.
- نظرات مثبت و مفید در مورد کسب و کار شما، میتواند به افزایش ترافیک محلی وبسایت شما کمک کند. زیرا کاربرانی که به دنبال محصولات و خدمات محلی هستند، به دنبال نظرات دیگران درباره آن کسب و کار هستند و این مورد میتواند به جذب مشتریان جدید کمک کند.
- نظرات مثبت درباره کسب و کار شما، افزایش اعتماد کاربران به شما را به همراه خواهد داشت. زیرا افرادی که نظراتی مثبت درباره کسب و کار شما را میبینند، به احتمال بیشتری از خدمات شما استفاده خواهند کرد.
الگوریتم محلی گوگل چگونه کار میکند؟
الگوریتم محلی گوگل (Google Local Algorithm) با در نظر گرفتن موارد مختلفی مانند مکان، اطلاعات فیزیکی، نوع کسب و کار، نظرات کاربران و موارد دیگر، به نمایش نتایج جستجوی محلی برای کاربران میپردازد. این الگوریتم قدمهای زیر را برای نمایش یک نتیجه محلی به کاربر طی میکند.
1. تشخیص مکان کاربر: اولین مرحله برای نمایش نتایج جستجوی محلی، تشخیص مکان کاربر است. برای این کار، گوگل از موقعیت جغرافیایی کاربر و یا آیپی آن استفاده میکند. با تشخیص مکان کاربر، گوگل به دنبال نتایج جستجوی محلی مرتبط با آن مکان میگردد.
2. جمعآوری اطلاعات مرتبط با کسب و کار: برای نمایش نتایج جستجوی محلی، گوگل به دنبال اطلاعات کسب و کار مرتبط و نزدیک با کاربر در دیتابیس خود میگردد. سپس بهترین گزینهها را انتخاب کرده و به کاربر نمایش میدهد.
3. بررسی و ارزیابی نظرات کاربران: گوگل به طور مداوم برای نمایش نتایج جستجوی محلی، نظرات کاربران را بررسی و ارزیابی میکند و با استفاده از آنها، گوگل کیفیت نتایج محلی نشان داده شده را بالا خواهد برد.
سخن نهایی
در این مقاله به بررسی مفاهیم و روشهای بهینهسازی محلی برای موتورهای جستجو پرداختیم. با پیاده سازی این روشها، میتوانید رتبه سایت خود را در نتایج محلی بالا برده و ترافیک خوبی را به سایتتان روانه کنید. همیشه برای بهینهسازی محتوای سایت و بهروزرسانی پروفایل کسبوکار در سایتهای مرتبط، برنامه ویژهای داشته باشید.
همچنین، توصیه میشود که برای بهتر شدن سئو محلی وب سایت، از ابزارهای تحلیل و نظارت بر کلمات کلیدی مورد استفاده در جستجوهای محلی، استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما در سایتهای محلی و نقشههای موتورهای جستجو بهروز است و با اصول بهینهسازی مطابقت دارد. با رعایت روشهای بهینهسازی محلی، میتوانید در نتایج جستجوی محلی داشته و باعث افزایش محبوبیت وب سایت خود شوید.