تکنولوژی در این دوره روز به روز در حال پیرشفت و ارائه خدمات جدید به انسانها استو همین پیشرفت روزافزون باعث به وجود آمدن تعداد بیشماری وبسایت در سطح اینترنت شده است. این وبسایتها برای جذب مخاطبین به کسب و کار خود، بهترین راه را در گوگل و سایر موتورهای جستجو میبینند. از این رو بهینه کردن سایتشان برای موتورهای جستجو یا همان سئو، یکی از اصلی ترین کانالهای کسب درآمد برای آنها است. سئو کلاه سفید که اساس و بنیان سئو است، یکی از روشهایی است که موفقیت تضمینی را برای سایت شما در گوگل به ارمغان میآورد. اگر شما هم میخواهید بدانید که سئو کلاه سفید چیست و چطوری میشود آن را در سایت پیاده سازی کرد، توصیه میکنم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
سئو کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟
سئو کلاه سفید (White Hat SEO) یک روش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که با استفاده از تکنیکهای اخلاقی و قانونی اجرا میشود. از مهمترین روشهای پرکاربرد در سئو کلاه سفید میتوان به بهبود محتوای سایت، بهینه سازی ساختار و دسته بندی سایت، بالا بردن سرعت صفحات، استفاده از کلمات کلیدی مناسب و بهینه کردن متا تگها نام برد.
چرا باید در سایتمان از سئو کلاه سفید استفاده کنیم؟
پیاده سازی استراتژی سئو کلاه سفید، مزایای فراوانی برای شما به همراه دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم.
بهبود دائمی رتبه سایت
قطعا در دراز مدت، تنها روشی که برای شما به صورت پایدار رتبه خوبی به ارمغان میآورد، سئو کلاه سفید است. چرا که تماما با روشهای قانونی انجام شده و با هر بار آپدیت گوگل، کمترین ضربه ممکن به سایت شما وارد خواهد شد.
جذب ترافیک باکیفیت و معتمد
پس از آنکه رتبههایتان در موتورهای جستجو افزایش یافت، تعداد بازدیدکنندههای سایت شما بالا میرود که تمام اینها، به اصطلاح ترافیک با کیفیت هستند. به دلیل آنکه شما با استفاده از روشهای سئو کلاه سفید، کاربران را به محتوایی هدایت کردید که دقیقا دنبالش بودهاند. نتیجه این موضوع، ارزش آفرینی برای کاربران و مخصوصا خودتان است.
بهبود رتبه پایدار
در سئو کلاه سفید، با توجه به رعایت قوانین، سایت شما همواره از تیررس بازرسان گوگل در امان خواهد بود و فرایند بهبود رتبهاش، به صورت پایدار و همیشگی ادامه خواهد یافت.
بنابراین اگر برای کسب و کار خود برانامه بلند مدتی دارید و میخواهید در زمینه خود به یک مرجع مطمئن و قابل اعتماد تبدیل شوید، حتما سئو کلاه سفید را در برنامههای خود بگنجانید.
14 تکنیک سئو کلاه سفید
1. تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام بدهید
انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین قدمها در سئو کلاه سفید و یا بهتر بگوییم در کل فرایند بهبود سایت است. تحقیق کلمات کلیدی یعنی پیدا کردن کلماتی که کاربران بیشترین تعداد جستجو را برای پیدا کردن محتوای مدنظرشان در گوگل انجام میدهند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای صفحات هدف، شانس بیشتری برای اخذ رتبه بهتر در گوگل خواهید داشت.
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) فرایندی دقیق و حساس است که گامهای مختلفی دارد. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:
- استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs ، SEMrush و KWFinder که به شما کمک میکنند تا کلمات کلیدی مناسبی برای صفحات هدف سایتتان پیدا کنید. این ابزارها به شما آماری از تعداد جستجوها، میزان رقابت و میانگین هزینههای تبلیغات در صفحه نتایج جستجو ارائه میدهد که به کمک آنها میتوانید کلمات کلیدی مناسبی برای سایت خود پیدا کنید.
- بررسی و تحلیل رقبای اصلی در حوزه کسب و کارتان، میتواند به شما در تعیین کلمات کلیدی مناسب کمک کند. با بررسی محتوای رقبا و کلمات کلیدی استفاده شده توسط آنها، شما نیز میتوانید از کلمات کلیدی و محتواهای پرطرفدار آنها استفاده کنید.
- پیگیری ترند روز و رویدادهای مرتبط با حوزه شما، میتواند دید خوبی به شما در تعیین کلمات کلیدی مناسب بدهد. برای بررسی میزان ترند بر روی یک یا چند کلمه، میتوانید از Google Trends استفاده کنید.
2. محتوا سئو شده و کاربر پسند تولید کنید
تولید محتوا سئو شده و کاربر پسند، یکی از سخت ترین کارها در سئو کلاه سفید است. چرا که هم باید محتوا را جذاب و خوانا مخصوص کاربران بنویسید و هم اصول سئو را برای یک ربات پیاده سازی کنید. به عبارتی دیگر، شما باید محتوایی را ارائه دهید که به طور همزمان هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران جذاب باشد. برای این منظور میتوانید از موارد زیر استفاده کنید:
1- انتخاب کلمات کلیدی مناسب: پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب برای موضوع، یک قدم مهم قبل از شروع به نوشتن محتوا است. این کلمات کلیدی هم باید مناسب موتورهای جستجو باشند و در عین حال به صورت طبیعی و غیر مصنوعی در محتوای شما به کار بروند.
2- ساختاردهی مناسب محتوا: محتوای شما باید ساختار مناسبی داشته باشد که در آن عنوان، پاراگرافها، سربرگها و لیستها به صورت اصولی پیاده سازی شده باشند. این ساختار هم به کاربران و هم به رباتهای گوگل کمک میکند تا به راحتی محتوای شما را خوانده و به مطلب مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.
3- استفاده از تصاویر و ویدئوها: محتوای خام متنی دیگر جذابیت چندانی ندارد و باید در آن در عناصر بصری مثل تصاویر و ویدیوها، استفاده کرد. اما توجه کنید که تصاویر و ویدیوها مرتبط با محتوای دور و برشان باشد.
4- ارائه محتوای ارزشمند: از همه مهتر، محتوای شما باید دارای برای کاربران ارزش افزایی کند. یعنی محتوایی بنویسید که به کابران اطلاعات کاربردی، نکات مفید و یا اخبار مرتبط با حوزه شما را ارائه کرده باشد.
3. لینکسازی داخلی را فراموش نکنید
لینکسازی داخلی درست، دیگر تکنیک سئو کلاه سفید است. در این تکنیک، شما باید از صفحات داخلی سایتتان به سایر صفحات با استفاده از انکر تکستهای مناسب و مرتبط با صفحه هدف، لینک سازی را انجام بدهید. فقط توجه داشته باشید که سعی کنید لینک سازی داخلی را فقط بر روی کلمه کلیدی اصلی انجام ندهید و از سایر کلمات LSI و دم دراز نیز استفاده کنید.
4. عنوان و توضیحات متا را مرتبط با صفحه بنویسید
عنوان (Title) و توضیحات متا (Meta Description) اطلاعاتی مهماند که به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای صفحات شما را بهتر فهمیده و آن طور که شما میخواهید در صفحه نتایج نشان دهند. برای نوشتن عنوان و توضیحات متا مرتبط با صفحه در سئو کلاه سفید، ابتدا سعی کنید عنوان مناسبی را برای صفحه خود انتخاب کنید. یعنی عنوان صفحه شما باید به خوانندهها و موتورهای جستجو نشان دهد که صفحه شما درباره چه موضوعی است و بهتر است شامل کلمات کلیدی اصلی صفحه بوده و از جذابیت کافی برخوردار باشد. عنوان نوشته شده باید کوتاه و حداکثر 70 کاراکتر باشد.
توضیحات متا نیز به موتورهای جستجو و بازدیدکنندهها اطلاعات بیشتری درباره محتوای صفحه هدف میدهد. توضیحات متا با جزئیات بیشتری صفحه مربوطه را برای کابران توضیح دهد. این توضیحات نیز باید مختصر و جذاب نوشته شده و حداکثر 165 کاراکتر داشته باشد.
5. مطالب قدیمی وب سایت خود را به روزرسانی کنید
بروزرسانی محتواهای قدیمی سایت، یکی از تاثیرگذارترین تکنیکها در سئو کلاه سفید است. به دلیل آنکه محتواهایی که در گذشته منتشر کردهاید، ممکن است در حال حاضر فاقد اعتبار بوده و نیاز به آپدیت داشته باشند. گوگل به بروز بودن محتواها خیلی اهمیت میدهد و هربار با آپدیت آنها، به آن محتوا یک فرصت دوباره برای دیده شدن میدهد.
در ادامه لیست برخی از محتواهایی که شاید نیاز به بررسی داشته باشند، ارائه شدهاند:
- محتوایی که از نظر محتوایی منسوخ شدهاند
- محتوایی که اطلاعاتش بروز نیست
- محتوایی که رتبهاش را در گوگل از دست داده است
- محتوایی که با توجه به تغییراتی که در صنعت شما رخ میدهد، نیاز به بروزرسانی دارند
برای بروزرسانی بخشی از محتوای قدیمی یا جایگزینی کل آن با محتوای جدید، مطمئن شوید که محتوای جدید کیفیت و ارزش بیشتری نسبت به محتوای قبلی دارد. در نهایت، بعد از انجام بروزرسانی، مطمئن شوید که صفحه مد نظر با همان آدرس (URL) قبلی، قابل دستیابی باشد.
6. عنوان پستها و تگهای زیرعنوان را بهینه کنید
بهینه نوشتن عنوان پستها و تگهای زیرعنوان که همان H1 تا H6 هستند، اهمیت بالایی در سئو کلاه سفید دارد. این عناصر مهمترین بخشها در صفحات محسوب میشوند که اولویت از بالا به پایین دارند. برای بهینه کردن آنها، بهتر است 2 نکته زیر را مد نظر قرار بدهید.
- عنوان پست که با تگ H1 مشخص میشود، مهمترین پارامتر در یک سفحه است که باید به درسی نوشته شود. این عنوان باید به خوبی توضیح دهنده محتوای صفحه باشد و از کلمات کلیدی اصلی در آن استفاده شود.
- تگهای زیرعنوان که از H2 تا H6 هستند، محتوا را به بخشهای کوچکتر تقسیم میکنند تا خوانایی آن را بهبود بدهند. هر زیرعنوان، خودش به عنوان یک شاخه بالاتر برای زیرعنوانهای بعدی عمل میکند. مثلا تگ H2 خودش ممکن است 4 زیر عنوان H3 داشته باشد و به همین ترتیب تا H6. برای بهینه سازی درست این تگها، دقت کنید آنها اول مرتبط با محتوای خودشان و سپس در راستای محتوای اصلی باشند. استفاده معقول از کلمات کلیدی همخانواده و دم دراز در این عناوین پیشنهاد میشود.
باز هم تاکید میشود که فراموش نکنید که هدف از بهینه کردن عنوان پست و تگهای زیرعنوان، بالا بردن میزان خوانایی صفحه وب است و در بهینه کردن آنها نباید زیاده روی کنید.
7. حتما Mobile-Friendly بودن صفحات را چک کنید
در حال حاضر، درصد زیادی از کابران از موبایل و تبلت برای مراجعه به سایتها استفاده میکنند، بنابراین باید به طور خاص به mobile-friendly بودن صفحات سایت توجه کرد. موبایل فرندلی یعنی صفحات سایت باید به طور صحیح و خوانا برای کاربران در موبایل نمایش داده شود. رعایت نکات زیر تا حد بسیار خوبی میتواند سایت شما را برای کابران موبایلی بهینه کند:
- طراحی ریسپانسیو: طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا بدین معنا است که طراحی صفحات سایت به گونهای است که ظاهر وب سایت متناسب با ابعاد صفحه نمایش کاربر به صورت خودکار تغییر خواهد کرد.
- سرعت بارگذاری بالا: سرعت بارگذاری سایت شما، یکی از مهمترین عوامل قضاوت برای کابران است. چون اصولا صفحات در موبایل دیرتر از کامپیوتر بارگذاری میشوند، سعی کنید تا برای موبایل، عناصر سایت خود را بهینه کنید.
- استفاده از فونت خوانا با اندازه مناسب: فونت که اصلی ترین عامل تعیین کننده ظاهر یک سایت است، باید برای کابران موبایلی اندازه مناسبی داشته باشد. به صورتی که نه خیلی کوچک باشد که محتوا به زور خوانده شود و نه خیلی بزرگ باشد که دلزدگی در کابران ایجاد کند.
8. تجربه کاربری را در اولویت خود قرار دهید
تجربه کاربری (User Experience یا به اختصار UX) یعنی تعاملاتی که کاربران هنگام در استفاده از وب سایت دارند که بهبود آن به طور قطع در سئو سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. این روش که یکی از تکنیکهای سئو کلاه سفید است، بر روی ایجاد تجربه کاربری مثبت تمرکز میکند تا منجر به افزایش تعامل کاربران با سایت شود. گوگل هم با افزایش تعاملات کاربران یک سایت، رتبه آن را به سرعت در نتایج خودش بهبود خواهد داد.
برای بهینهسازی تجربه کاربری در سئو کلاه سفید، پیاده سازی روشهای زیر میتواند کمک زیاد به سایت شما بکند:
۱- بهینهسازی سرعت بارگیری صفحات
برای انجام این مورد از ابزارهایی مانند PageSpeed Insights گوگل استفاده کرده و با استفاده از اطلاعات ارائه شده، نسبت به بهینهسازی عناصری مانند تصاویر، فایلهای CSS و JavaScript و اقدام نمایید. این کار را اگر به درستی انجام دهید، سرعت سایتتان را تا حد قابل قبولی بالا خواهید برد.
۲- رابط کاربری (User Interface) جذاب
رابط کاربری وب سایت شما باید ساده، جذاب و کاربرپسند باشد. یعنی کاربر هنگام استفاده از سایتتان حس خوبی دریافت کرده و همچنین به سرعت بتواند به محتوای مد نظرش دسترسی پیدا کند.
۳- استفاده از عناصر چندرسانهای
استفاده از محتواهای چند رسانهای مثل ویدیوهای آموزشی، تصاویر، اینفوگرافیک و تصاویر متحرک (Gif) رضایت کاربران را بالا ببرد.
۴- طراحی ریسپانسیو
این مورد که در بخش قبلی توضیح داده شده، میتواند تاثیر بسیار زیادی در تجربه کاربری افرادی که با موبایل از سایت شما دیدن میکنند، بگذارد. حتما برای آن برنامه داشته باشید.
9. تمرکز بر بازاریابی محتوایی داشته باشید
بازاریابی محتوایی در سئو کلاه سفید یعنی با استفاده از ارائه محتواهایی ارزشمند و جذاب، بازدیدکنندههای جدید جذب کرده و آنها را تبدیل به مشتری دائمی سرویس خود کرد. برای اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوایی (Content Marketing) موفق، رعایت نکات زیر الزامی است:
- شناخت پرسونای مخاطب: برای ارائه محتوای مفید و جذاب، ابتدا باید مخاطبان هدف و نیازهای آنها را به خوبی شناسایی کرد و در مرحله بعد به سراغ تولید محتوا رفت.
- ارائه محتوای ارزشمند: محتوای ارائه شده باید ارزشمند و مفید باشد و دردی را از مخاطبانتان دوا کند.
- انتشار محتوا در منابع مختلف: برای افزایش اعتبار محتواها، آنها را در منابع مختلفی مانند وبلاگها، سایتهای خبری، شبکههای اجتماعی و انجمنهای مرتبط، منتشر کنید.
- به روزرسانی مداوم محتوا: به روزرسانی محتوای قدیمی و اضافه کردن محتوای جدید، باعث جذب بیشتر مخاطبان و جلب توجه گوگل به سایت شما میشود.
10. دانش خود را درباره الگوریتمهای گوگل بروز کنید
اطلاع داشتن از الگوریتمهای گوگل، برای هر صاحب کسب و کار و یا هر سئوکاری، از نان شب هم واجب تر است. گوگل هر سال تغییراتی را در الگوریتمهی خود اعمال میکند تا آنها را بهبود ببخشد. هدفش هم افزایش کیفیت نتایج ارائه شده با کاربران است. بنابراین ما به عنوان یک وبمستر همواره باید دانشمان را در این قضیه بروز نگه داریم تا برای انجام یک استراتژی سئو کلاه سفید اصولی، به مشکل بر نخوریم. گوگل الگوریتمهای بسیاری دارد که هر کدام یک یا چند وظیفه مخصوص دارند. در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره شده است:
- الگوریتم پاندا: الگوریتمی است که به بهبود کیفیت محتوای وب سایتها میپردازد و هدفش جلوگیری از رتبه گرفتن محتوای تکراری و اسپم است.
- الگوریتم پنگوئن: هدف اصلی این الگوریتم، بررسی لینکهای ورودی به یک سایت و کیفیت آنها است.
- الگوریتم مرغ مگس خوار: الگوریتمی است که عملکرد را در تحلیل و درک نیاز کاربران بهبود میدهد.
- الگوریتم رنک برین: یکی از اجزای مهم الگوریتمهای گوگل است که با استفاده از هوش مصنوعی به بررسی و تحلیل رفتار کاربران در نتایج جستجو میپردازد.
پایان
در پایان مجددا یادآوری میکنم که سئو کلاه سفید یک روش قانونی و تضمینی برای بهبود رتبه و جذب ترافیک هدفمند به سایت شما است. این روش بر پایه مقررات موتورهای جستجو کار میکند و به هیچ عنوان از تکنیکهای غیرمجاز برای جذب ترافیک استفاده نمیکند. به کارگیری استراتژی سئو کلاه سفید، به شما کمک میکند تا سایتتان را بر روی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت شما، به رتبههای بالاتری برده تا بیشترین بهره را از گوگل ببرید. برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق و پایدار، اکیدا توصیه میشود تا بخش اعظم انرژی خود را به پیاده سازی سئو کلاه سفید در سایتتان اختصاص دهید.